I brev av 03.07.13 oversender Fylkeskommunen den planlagte rutestruktur for landeveis kollektivtransport i Finnmark for anbudsperioden 2016 – 2025 ut på høring.

Videre ber fylkeskommunen om at kommunen samordner eventuelle innspill fra bygdelag, lokale foreninger og næringsliv.

Innspill sendes Sør-Varanger kommune innen den 1.08.13 og merkes sak 13/1778 – helst elektronisk til postmottak@svk.no

 

I høringsnotatet sies det bla generelt om høringen:

  • En er nå i en prosess der alle kollektivkontrakter på land og sjø skal ut på anbud
  • Det vektlegges i denne prosessen at reisekjeden skal ”henge sammen”, der de reisende skal kunne bevege seg effektivt rundt i fylket uavhengig av bytte av transportmiddel underveis.
  • 84 % av alle bussruter i fylket er knyttet opp mot skoleskyss, og disse rutene dimensjoneres og produseres ut fra det til en hver tid gjeldende behov og skolestruktur. Disse rutene er ikke en del av høringen, men da vi i Finnmark ikke kjører egne, lukkede skoleruter så vil de på flere steder være med å påvirke det daglige kollektivtilbudet.
  • Rutene er ikke lagt i forhold til tidsskjema, men er skissert pr kommune. Fylkeskommunen ønsker kommunenes innspilli forhold til den planlagte strukturen som foreslås.
  • Fremkommeligheten i reisekjeden er fylkeskommunen særlig opptatt av. Kollektive transportmidler skal korrespondere med hverandre, slik at man får raske og effektive overganger. Dette sikres igjennom de nye tutene ved hjelp av at langrutene korresponderer i knutepunkt, og der dette er mulig skal det også legges opp korrespondanser med sjøgående transport.
  • Anbudet legges opp i tre pakker:
    • Bybuss Alta og Hammerfest
    • Ekspress-, Langruter og regionruter
    • Flexx – bestillingstransport

I dagens rutestruktur er det mange store busser som går rundt i fylket nærmest uten passasjerer. Dette vil bli bedret ved at man i større grad dimensjonerer bussmateriallet ut fra lokale behov.

Bestillingstransport ”Flexx” vil i mange tilfeller kunne erstatte den store, tomme 50-seteren, og man kan støtte opp om mindre, lokale løyvehavere ved at de kan operere i disse rutene med taxi/minibuss.

Om billetter heter det videre:

  • Som følge av fylkestingsvedtak mai 2013, vil billettering skje gjennomgående, der passasjerene kan kjøpe en billett fra avgangssted til ønsket destinasjon, uavhengig av hvor mange ganger man skifter transportmiddel underveis. Prinsippet om maksimaltakst innføres i fylket – fylkestinget har vedtatt at ingen billett skal koste mer enn 315 kr.
  • Videre gis det ikke mulighet til kontant betaling på transportmidlene i Finnmark etter 1.01.2016.

For Sør-Varanger er anført:

  • Sør-Varanger vil være endepunkt og stasjoneringssted for langruter. I anbudet planlegges det daglige ruter mellom Kirkenes og vestfylket:

Kirkenes – (Kaamanen) – Karasjok – Alta vv (4 ganger pr uke)

Kirkenes – Tana Bru – Lakselv – Hammerfest vv (3 ganger pr uke)

  • Det planlegges videreføring av etablert bybusstilbud (klasse 1 buss), med utvidet geografisk omfang. Bl a vil flybussen inkluderes i ordinær bybussrute. Bybussen vil også bli knyttet opp mot havneterminalen, for å sikre en effektiv overgang fra hurtigbåt og hutigrute til bybuss.
  • Minibusser kan bli benyttet på mindre trafikkerte strekninger. Dette avhenger noe av hvordan kommunens skolestruktur blir fremover.
  • Det vil bli vurdert bestillingsruter ved ledig kapasitet mellom Kirkenes og ytterdistriktene. Aktuelle områder kan være Pasvikdalen, Neiden og Jarfjord. Spesielt vil dette kunne gjelde i skoleferier.
  • Hurtigbåten ”VarangerXpressen” vil anløpe Bugøynes fra 1.1.16, og gir stedet et bedre kollektivtilbud mot kommunesenteret enn i dag. Dagens taxi-løsning legges ned ved opprettelsen av hurtigbåtruten.

Fylkeskommunens høringsnotat finner du i sin helhet her: