- Vi ser frem til det som tegner til å bli et muntert og inspirerende innlegg om sosiale medier med fokus på ledelse, geografi og rekruttering, sier ordfører Linda Beate Randal. – Jeg vet at dette er et tema som veldig mange er opptatt av. Og jeg ser at ledere både i offentlig virksomhet og privat sektor har store utfordringer nettopp når det gjelder å forstå hvordan vi best kan bruke sosiale medier.

Elin Ørjasæter har satt tittelen ”Sjefens stemme - hvem er vi på sosiale medier” på sitt innlegg. Her lover hun at det vil være mye lærdom for ledere i alle typer virksomheter og for "hvermansen" som prøver seg fram i det nye digitale landskapet. Ørjasæter er særlig opptatt av teknologiens rolle i et distriktspolitisk perspektiv, og mener at de nye mediene vil lette rekrutteringen av riktig arbeidskraft for Finnmark.

Ørjasæter er en flittig brukt foredragsholder og ble i 2009 kåret til ”Superheltinne i sosiale medier” gjennom en spontan avstemning på twitter, og er pr i dag en av landets mest fulgte personer på dette mediet. Hun har skrevet to bøker; ”Lederboka, hodejegerens beste tips” og den humørfylte debattboken ”Det glade vanvidd”. Hun er utdannet med hovedfag i samfunnsgeografi fra Universitetet i Oslo og også kjent for sitt engasjement for distriktspolitikk.

Konferansen ”Frodig fokus på Finnmark: Moderne trender – lokale verdier” arrangeres av Sør-Varanger kommune og fylkeskommunen i Kirkenes 5.-6. september. Tidligere var den amerikanske eksperten på sosiale medier Vanessa Valenti annonsert som innleder, men hun har med tungt hjerte meldt avbud. Konferansearrangørene er imidlertid svært godt fornøyd med at Elin Ørjasæter har takket ja. Det legges opp til spørsmål og kommentarer etter hennes innlegg.

”Frodig Fokus på Finnmark” arrangeres for tredje år på rad. – Vi følger opp en del av de temaene som vi har satt søkelyset på også tidligere; hva mer enn arbeid må til for å skape attraktive lokalsamfunn, innovasjon og samarbeid, de mentale bildene av Finnmark, kompetanse og rekruttering.

Programmet for konferansen er spennende og variert. På innlederlista står blant annet Håkon Åsarød fra TV-arkitektene Håkon&Haffner, Fridtjof Kjæreng som var produsent for Snøballkrigen, unge som har flyttet hjem til Finnmark, direktør i Innovasjon Norge Gunn Ovesen og KS-direktør Sigrun Vågeng. Det blir valgkampduell mellom Arbeiderpartiets Helga Pedersen og Høyres Frank Bakke Jensen, og debatt om samarbeid med lokale og regionale aktører.

Nytt i høst er streaming av konferansen på nett i sanntid, det vil si at man kan gå inn på nettet og følge med. I den sammenhengen planlegges det samlinger på et par steder i Vest-Finnmark slik at interesserte kan møtes for å få med seg ett eller flere innlegg og foredrag. I dag er det ofte slik at konferanser i Øst-Finnmark trekker flest folk fra øst, mens konferanser i vestfylket har flest deltakere fra vest. – Gjennom å gi mulighet for å følge konferansen på nettet, har vi en bedre mulighet for å samle hele fylket, mener ordføreren i Sør-Varanger.

Følg med på nettsiden www.frodigfokus.no og på Facebook

Ta kontakt med ordfører Linda Beate Randal tlf 918 30833