Vi på 6./7. trinn ved Bøkfjord skole på Jakobsnes var sist uke på en reise langs kysten. Onsdag 24. august startet eventyret, vi pakket telt og soveposer i bilen og satte kursen mot byen og Grenselandmuseet. Vi gikk rundt og så på utstillingene Krig i Grenseland og Gruvedriften i Sør-Varanger. Vi skulle egentlig stoppe ved Russemonumentet og Krigsmødremonumentet og ta bilder til presentasjonen vår, men ble stoppet av et forrykende regnvær.

Istedenfor stakk vi innom biblioteket og lånte lydboken Pitbull-Terje og kampen mot barnevernet før vi dro ned til hurtigrutekaia. Vi reiste med Midnatsol, en av de mange flotte båtene som får så mye skryt, spesielt etter NRK-programmet Hurtigruten 365. Vi tok boblebad på soldekket, trimmet på treningsrommet og slappet av i salongen. Vi skulle ankomme Vardø kl 1600, men pga et svenskregistrert skip, som lå i veien fikk ikke hurtigruten lagt til kai. Vi fikk høre at Båtsfjord ble neste havn og vi dro raskt utover fjorden, fortvilelsen spredte seg, hva nå?

Skulle vi kjøre 25 mil ekstra i bil for å gjennomføre den planlagte turen vår eller skulle vi hoppe over til nordgående hurtigruteskip og ankomme Vardø kl 04 om natten? Heldigvis tok fornuften overhånd, skipet flyttet seg, hurtigruten snudde og la seg til kai i Vardø, dog noe forsinket. Vi kjørte opp til Vardøhus festning, det er ganske kult at den er formet som en åttekantet stjerne! Heldigvis rakk vi å se på utstillingene før de stengte for kvelden, vi sprang rundt og knipset bilder i vilden sky. Vi var og så på det nyåpnede Heksemonumentet også, det sorte glasshuset med den brennende stolen i midten var innmari stilig. Det var plakater langs begge sidene av det lange bygget, der sto det hvem som hadde blitt beskyldt for trolldom og hva som hadde skjedd med dem. Neste stopp på programmet var Hamningberg. Turen ut dit var nesten magisk, fjellformasjonene var utrolig spesielle. Vi satte opp teltene på parkeringsplassen ved den lille kirkegården. Vi grillet burgere og koste oss i det fine været. Før vi krøp ned i soveposene våre gikk vi en kveldstur gjennom fiskeværet.

bøkfjord skole i hamningberg

Tekstforfatterne Mikael, Preben og  Marit samt Pia t.v

bøkfjord skole på telttur hamningberg

TELTLIV i HAMNINBERG

Vi sto opp tidlig og pakket sakene våre, vi hadde an avtale i Kiberg som vi ikke kunne komme for seint til. Bengt-Ivar Olsen, sønn av en partisan, tok seg fri fra jobben sin i Vardø for å åpne Partisanmuseet for oss. Han viste oss rundt i museet og fortalte om partisanvirksomheten i Kiberg. Vi fant flere kjente navn der, blant annet Kåre Figenschou, navnet hans står på partisanmonumentet foran grendehuset vårt.

Turen gikk så til Vadsø, vi skulle se på to hus fra 1800-tallet. Først dro vi til Esbensengården, guiden fortalte masse og viste oss hvordan en rik handelsfamilie hadde levd, vi fikk se både i hovedhuset og i fjøset. Hun tok oss også med til Tuomainengården (kvenmuseet). I Vadsø er de visst innmari opptatt av badstuer, for på begge museene hadde de badstuutstillinger!

bøkfjord skole esbensengården

BESØK PÅ ESBENSENGÅRDEN I VADSØ

Etter at vi hadde spist lunsj kjørte vi for å se på de samiske kulturminnene på Mortensnes. Vi så bl.a. en ringformet offerplass og et stort gravfelt. Vi stakk innom kirka i Nesseby før vi dro til Várjjat Sámi Musea i Varangerbotn. Der så vi på en utstilling som viser hvordan sjøsamene levde, vi så mange fine håndarbeidsprodukter, duodji, og på uteområdet var det blant annet lavvo, gamme, småhus og et stativ til å tørke høy på.

offerplass mortensnes bøkfjord skole

RINGFORMA OFFERPLASS PÅ MORTENSNES

På turen østover, stoppet vi en kort stund ved Isak Saba-huset før vi fortsatte videre langs E6. Planen var at vi skulle innom de Sjøsamiske samlingene i Byluft også, men vi var rimelig mettet med historiske inntrykk, så vi kjørte bare forbi. Ved Brannsletta svingte vi av mot venstre og kjørte til Bugøynes. Vi tok oss en kort sightseeing tur, vi så hvor Lassigården og Pleymkaia var og så gikk vi opp på Sankarihaugen for å se utover bygda. Vi hadde tenkt å sette opp teltene på fotballbanen bak skolen, men det var så himla masse lemmen som sprang overalt så vi bestemte oss for å finne et mer rolig sted. Etter mye om og men endte vi opp med å slå opp teltene på rasteplassen på Brannsletta.

bøkfjord skole frokost brannsletta

FROKOST VED BRANNSLETTA

Vi våknet opp til nok en dag med nydelig vær, vi spiste frokost, pakket sammen teltene, satte oss i bilen og kjørte til Bugøyfjord for å se på monumentet over kunstneren John Savio. Vi satte på lydboken igjen og freste mot Neiden. Sjåføren vår hadde veldig lyst til å se Labahå-garden, så vi kjørte, kjørte og kjørte langt innover en grusvei... Det var en veldig fin gård, vi tittet inn gjennom vinduene og gikk litt rundt på området før vi satte oss i bilen igjen. Neiden kirke, Skoltefossen og Sankt Georgs kapell var vi også og så på.

bøkfjord skole ved skoltefossen

HELE 7.KLASSE FORAN SKOLTEFOSSEN

Når vi først var i området, kjørte vi til Näätämö for å kjøpe grillribbe, is og lørdagsgodt. Turen fra Neiden til Jakobsnes gikk smertefritt, og vi var hjemme litt før kl 1400. På 52 ½ time hadde vi tilbakelagt en strekning på flere nautiske mil til sjøs og 47 mil langs veien. Underveis stoppet vi på mange interessante steder, og vi har sett og opplevd masse. Takk til alle som gjorde denne turen mulig for oss.

TEKST: Mikael, Pia, Preben og Marit.