Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Dagtilbud - aktivitetstilbud

  • Generelt om tjenesten

    Generelt

    Dagsenter er en ikke-lovpålagt tjeneste, men et tilbud Sør-Varanger kommune gir til hjemmeboende eldre/funksjonshemmede som har mindre omfattende hjelpebehov

    Beskrivelse

    Tjenesten gis for å gi økt trivsel, bidra til sosialt samvær og gi tilrettelagt aktivitet for hver enkelt bruker. Tjenesten er med i tiltaksplanen slik at brukeren kan bo lengst mulig i eget hjem. Den som innvilges plass må selv ønske å motta tilbudet.

    Tilbudet gis ved Kilden dagsenter i Kirkenes. Kilden Dagsenter er åpen 5 dager i uka, hverdagene mellom kl. 09.00 - 14.00

    Tilbudet er behovsprøvd, og vedtaket kan gis inntil 5 ganger per uke. Brukeren blir hentet, og bragt tilbake til eget hjem i forbindelse med oppholdet.

    Tilbudet på dagsenteret skal bidra til variert kosthold, sosialt samvær, tilrettelagt aktivitet og være et avlastningstilbud for pårørende.

    Besøksadresse Telefon
    Kilden dagsenter Eldresenteret.
    Kongensgate 10A
    78 97 06 44

     

    Målgruppe

    Eldre, funksjonshemmede, personer med psykiske lidelser m.m.

    Kriterier/vilkår

    Hjemmeboende eldre

    Samarbeidspartnere


    Pris for tjenesten


    Satser for egenbetaling er fastsatt av kommunestyret, og indeksreguleres årlig. Egenbetaling fastsettes etter husstandens samlede inntekt ved siste skattelikning jmf Egenandel for helse- og omsorgstjenester § 8.
    Transport og måltider er inkludert i egenbetalingen.

    Brosjyrer, dokumenter,
    kart og lignende

    Psykisk.no ( Helsedirektoratet)
    Pårørende - en ressurs (veileder fra Helsedirektoratet)

    Lover

    Dagtilbud er ikke en lovpålagt tjeneste, men kan ytes for å dekke et hjelpebehov som gir rett til tjenesten etter lov om sosiale tjenester i Nav. Se blant annet sosialtjenesteloven § 12.

  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om dagopphold, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

    Base Avdelingsleder Kontor
    Kirkenes Base 1 78 97 06 32 78 97 06 33
    Kirkenes Base 2 78 97 06 36 78 97 06 37
    Hesseng 78 97 18 32 78 97 18 36
    Bjørnevatn 78 99 37 00 78 99 94 49
    Pasvik 78 99 35 40 78 99 35 40
    Bugøynes 78 99 80 50 78 99 80 50

    Søknadsskjema og hjelp til å fylle ut skjemaet får ved henvendelse til Servicekontoret tlf 78 97 74 00, Tildelingskontoret for omsorgssaker, eller ansatte i hjemmebasert omsorg. Søknadsskjema kan du også finne på kommunens hjemmeside svk.no

    Utfylt søknad sendes til Sør-Varanger kommune, Servicekontoret, Boks 406, 9915 Kirkenes

    Vedlegg

    Du må legge ved fullmakt hvis det er noen andre som søker for deg.

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Det vil bli tatt kontakt og gjort avtale om et hjemmebesøk etter mottatt søknad. Hjemmebesøket danner grunnlaget for en helhetlig og faglig vurdering av søknaden.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Saksbehandlingstiden er vanligvis tre uker, og søker får skriftlig svar.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til fylkesmannen (hvis tjenesten ytes etter sosialtjenesteloven) eller til kommunens egen klagenemnd, som avgjør om klagen skal tas til følge.

    Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.

  • Kontaktinformasjon
  • Andre opplysninger

    Tjenesten oppdatert: 28.11.2018 14:51

Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk

Skjema