Pressemelding fra Sør-Varanger kommune

Statsforvalteren for Troms og Finnmark har denne uken kommet med oppjusterte regionale tiltak som følge av smittesituasjonen i Troms og Finnmark fylke.

Spesialisthelsetjenesten i fylket er presset og andre nødvendige medisinske inngrep blir utsatt som følge av økt antall innleggelser med covid-19.

Sør-Varanger kommune har i dag lite smitte i samfunnet, men dette kan endre seg raskt. Antall smittede i isolasjon i dag er 4 personer. Tiltak som allerede er i bruk og som følges av kommunens innbyggere gjelder videre.

Perioden som vi nå går inn i er preget av sosiale arrangement som julebord, juleball, juletrefester og lignende. Dette vil medføre økt risiko for smitte i befolkningen. Reising på tvers av regionen og på landsbasis vil også øke som følge av julehøytiden.

Sør-Varanger kommune vil derfor komme med en presisering ovenfor egne innbyggere hvordan man skal forholde seg til de nye anbefalingene.

Kommunen anbefaler bruk av munnbind i det offentlige rom, innendørs og der det kan være utfordrende å holde tilstrekkelig avstand (fly, hurtigbåt, buss, butikker, møterom mv)

Kommunen anbefaler den enkelte om å redusere antall nærkontakter utover det som er nødvendig.

Kommunen anbefaler den enkelte om å holde avstand der det er mulig.

Kan jeg dra på julebord?

Ja, det kan du.

Mange har planer om å dra på julebord i de kommende ukene.

Kommunen anbefaler at den enkelte tester seg hjemme før arrangementet.

Kommunen legger til rette for testing av julebordsgjester ved at arrangører, festkomite eller andre kontaktpersoner tar forbindelse med servicekontoret på rådhuset og får utlevert tester til julebordsgjester.

Skal man gjennomføre et arrangement hvor det vil være vanskelig å holde avstand og ikke mulig å teste alle deltakere i forkant vil bruk av munnbind bli enda viktigere.

Idrettsarrangementer for barn og unge anbefales gjennomført som normalt, men ved økt smitte i aldersgrupper som reiser på tvers av kommunene oppfordres idrettslag til å følge kommunens veiledningsdokument for dette.

Skal du ut å reise?

Kommunen anbefaler deg å teste deg dersom du skal ut å reise, før du reiser og når du kommer hjem. Unngå å reise dersom du ikke er frisk.

Selv om det ikke er påbudt å ha munnbind på flyreiser, anbefaler kommunen at du bruker det likevel. Dette gjelder all kollektivtransport hvor man sitter tett.

Ha munnbind lett tilgjengelig, hold avstand der du kan.

Test deg før du går på fest.

Hvis du skal ha en privat fest hjemme, skal den enkelte gjest hente tester på rådhuset selv.

Næringsaktører, bedrifter og organisasjoner kan hente tester til grupper etter avtale med servicekontoret.

Har du symptomer på luftveisinfeksjon skal du teste deg og holde deg hjemme til du er symptomfri.

Hvis du er syk skal du teste deg på teststasjonen i Kaisvingen.

Hvis du trenger hjemmetest til eget bruk kan du hente dette hos servicekontoret på rådhuset.

Dette gjelder nå ikke bare de som er nærkontakter eller skal på julebord, og vil vare så lenge kommunen har god tilgang på hjemmetester.

Henvendelser ang pressemeldingen rettes til undertegnede.

mvh

Kommunevåpen til outlooksignaturSør-Varanger kommune