Relasjon som vågestykke – læring om seg selv og andre
– utfordringer med tanke på de yngste barnas medvirkning
I.Relasjonsforståelse – om betydningen og gjensidighet i relasjonsprosesser
- Et vågestykke for barn ?
- Et vågestykke for voksne ?
II. Læringsperspektiv
- Medlæring
- Læring ved observasjon, imitasjon
III. Utfordringer i arbeidet med de yngste
- Rett til medvirkning –hva betyr det?
- Hva kan være utfordringer for de voksne?
Relevant litteratur:
Bae, B. (1992). Relasjon som vågestykke. In B. Bae & J. E. Waastad (Eds.), Erkjennelse og anerkjennelse (pp. 33-60). Oslo: Universitetsforlaget
Bae, B.(2004). Dialoger mellom førskolelærer og barn- en beskrivende og fortolkende studie. Høgskolen i Oslo, HIO rapport nr. 25, 2004.
Bae,B.(2006). Perspektiver på barns medvirkning i barnehage, I B.Bae, B.Eide og N.Winger,A.E.Kristoffersen: Temahefte om barns medvirkning, Oslo: Kunnskapsdepartementet, s. 6-27.
Sandvik,N.(2007)De yngste barnas medvirkning i barnehagen, i BARN, nr. 1, Norsk senter for barneforskning
Sandvik,N og Johannesen, N(2008) Små barn og medvirkning- noen perspektiver, Oslo: Cappelen forlag
Schibbye,A.(2002) Dialektisk relasjonsforståelse, Oslo: Universitetsforlaget