Bilde fra kurs om Asberger Syndrom 1Prosjektet ble finansiert av Autismesatsningen i Helse Nord RHF. Ett av målene i prosjektet har vært å formidle kunnskap og kompetanse om Asperger Syndrom til alle deler av hjelpeapparatet; NAV, PPT, spesialisttjenesten, skoleverket, kommunehelsetjenesten, foreldre m.v. Kunnskap om syndromet og de utfordringene som unge voksne møter, er et viktig tiltak både for å synliggjøre problematikken og kunne gi riktig bistand.
 
I regi av prosjektet ble det avholdt et todagers kurs torsdag 19. og fredag 20. februar om Asperger Syndrom og riktig hjelp i overgangen ung/voksen. Interessen har vært stor i forkant av kurset, og kursarrangøren måtte dessverre avvise flere grunnet plassmangel. Det var i alt 122 deltakere på kurset som ble avholdt for en fullsatt kinosal i Kirkenes.
 
Bilde fra kurs om Asberger Syndrom 8Fungerende rådmann Inge Walther Svendsen ønsket velkommen og understreket viktigheten av å skape et bedre tilbud til unge voksne med Asperger Syndrom. Første dag foreleste overlege Ivar Mæhle om autismespekterforstyrrelser og Asperger Syndrom, både om årsaksforhold og hvordan dette utarter seg. Mæhle er til daglig tilsatt i Barne- og Ungdomspsykiatrien i Helse Bergen, men arbeider også som konsulent for en rekke habiliteringstjenester rundt i landet. Andre dag foreleste Torill Fjæran-Granum om Asperger Syndrom og overgangen til voksenlivet. Tema som står sentralt i denne fasen av livet er forståelse av seg selv og sin funksjonshemming, botilbud, utdanning/jobb, venner, kjærester, fritidsaktiviteter. Fjæran-Granum er utdannet førskolelærer med hovedfag i spesialpedagogikk og arbeider til daglig som spesialpedagog ved SPISS Kompetanseservice. Hun har lang erfaring blant annet innen veiledning og undervisning om Asperger Syndrom til fagpersonell og pårørende. Som mor til en ung voksen mann med Asperger Syndrom, delte hun også sine personlige erfaringer fra eget familieliv. Tilbakemeldingene fra kursdeltakerne har vært svært positive og viser at det er et stort behov for mer kunnskap om emnet.