I kompetanseutviklingsplanen for barnehageansatte i Sør-Varanger er språklig bevissthet og språkstimulering i barnehagen hovedsatsningsområde.
Barns språkutvikling er noe av det mest betydningsfulle som skjer i et barns liv. Barna må få oppleve et rikt og variert språkmiljø i barnehagen, og de må få positive erfaringer med å bruke språket.
Ved å fokusere på språk i kompetansesatsingen, skal vi bidra til at ansatte får mer kunnskap om barns språkutvikling og om hvordan de kan skape et språkstimulerende miljø for alle barn i barnehagen.
I boka ”Lær meg norsk før skolestart!” sier forfatterne Margareth Sandvik og Marit Spurkland bl.a.:
Barnehagen er svært viktig for barns utvikling av språklige ferdigheter, enten de har norsk eller et annet språk som morsmål. Men hvordan skaper man et godt språkmiljø i barnehagen – for alle barn?
Sandvik og Spurkland har funnet ut at en litteraturbasert metode for språkstimulering er særlig virkningsfull. Nøkkelen er tilrettelagte lesestunder, konkretisering av innholdet, formidlings- og samtalemetodikk
Et godt språkmiljø i barnehagen kommer ikke av seg selv. Det krever systematisk kunnskap om barns språkferdigheter og om aktivitetene i barnehagen, og at vi vet hva vi konkret kan gjøre for å stimulere barnas språkutvikling.