Prosjektleders forslag til konkretisering og fremdriftsplan for utvalgte innsatsområder
Prosjektplanen peker ut fire innsatsområder med ulik konkretiseringsgrad mht tiltak. Fase 2 løper ut april, og det kan være hensiktsmessig, også ut fra prosjektelders kapasitet, å faseinndele arbeidet med de ulike innsatsområdene. Prosjektleder har gjennomgått de ulike innsatsområdene, og foreslår at en i første fase prioriterer arbeidet med innsatsområde 2. Kompetanseheving og deler av innsatsområde 4 Forutsigbar næringspolitikk, underpunkt 1.
Når det gjelder innsatsområde 3. Informasjon og kommunikasjon mellom kommune og næringsliv, foreslås det med videre konkretisering til kommunens kontorsjef er tilbake fra pappaperm. Gjennom sin rolle som ansvarlig for kommunens servicekontor og nettsider, har han en helt en sentral rolle i kommunens kommunikasjon med næringslivet. Imidlertid vil kommunen selvfølgelig fortsatt teste ut dialogmøter og e-postbrev (næringsnytt) utover høsten.
Når det gjelder innsatsområde 4, underpunkt to Det er et ønske at Sør-Varanger kommunen inntar en mer proaktiv holdning til næringsutvikling, foreslår prosjektleder at man avventer erfaringene fra høstens næringsplanverksteder, før en eventuelt konkretiserer aktuelle oppfølgingstiltak med hensyn til dette punktet.
Når det gjelder innsatsområde 5. Næringsarealer, foreslår prosjektleder at en avventer forventet behandlingen av ny arealdel til kommuneplanen i høst. Det kan også være nyttig å gjøre seg noen flere erfaringer med de nye hjemmesidene og valgte løsninger her, før en begynner å konkretisere mulige tiltak.
Forslag til konkretisering høsten 2017:
- < >Kompetanseheving vil være et gjennomgående innsatsområde i forprosjektet. Alle de tre nedenstående innsatsområdene (3,4 og 5) vil legge vekt på læring og deling. I tillegg skal man i forprosjektet:
-
Utvikle og gjennomføre et kompetansetilbud; «Næringsvennlig kommune» for politikere og ansatte.
-
Utvikle og teste kompetanse tilbud; «Effektiv søknadsprosess» rettet mot næringslivet.
Man skal legge vekt på digital kompetanse og alle tilbudene som utvikles skal, så langt det er mulig, gjøres tilgjengelig digitalt.
Oppdragsforståelse i forprosjektet: Arbeidet med de ulike innsatsområdene vil avdekke ulike kompetansebehov, og forslag til kompetanseløsninger vil være en integrert del av forslag til leveranser innen hvert innsatsområde. Men i tillegg og uavhengig av det, skal forprosjektet (fase 2) levere et kompetansetilbud til politikere og ansatte, og også teste ut et kompetansetilbud mot effektiv søknadsprosess. Alle tilbud som utvikles, skal i størst mulig grad være tilgjengelig digitalt.
-
Næringsvennlig kommune – et kompetansetilbud til politikere og ansatte
Prosessleder har erfaring med korte kurs for politikere og administarsjon fra sitt arbeid med andre omstillingskommuner. Prosjektelder foreslår at man i første omgang, med utgangspunkt i prosessleders erfaringer, tester ut et politikerkonsept for formannskapet og et ansattekonsept for plan- og utviklingsavdelingen. Kursene gjennomføres innafor forprosjektets budsjett. Dersom tilbakemeldingene forutsetter utvidelser i innhold/omfang som forutsetter ytterligere ressurstilgang før videre utrulling, må det eventuelt legges frem for beslutningstakerne før eventuell videre iverksetting/implementering.
Aktivitet
Ansvarlig
Frist
Gjennomgå og justere tidligere opplegg
Prosjektelder
30. november
Kvalitetssikre opplegg
Styringsruppa
Uke 50
Justere opplegg
Prosjektleder
10. januar
Gjennomføre test med plan- og utviklingsavd
Prosjektleder
16. februar
Gjennomføre test med formannskapet
Prosjektleder
1. møte 2018
Erfaringsrapportering i styringsruppa – event justering
Prosjektleder
uke 9
Gjennomføring for øvrige relevante ansatte/avdelinger og øvrige folkevalgte
Prosjektleder
14. april 2017
Erfaringsrapportering i styringsruppa – justering og eventuelt forslag til
Styringsgruppa
Uke 17 2018
-
«Effektiv søknadsprosess» - kompetansetilbud rettet mot næringslivet
Næringslivet har i ulike sammenhenger signalisert at kommunens behandling av reguleringsplaner, søknad om endring av reguleringsplaner og søknad om dispensasjon fra reguleringsplaner oppleves som unødig tidkrevende og tidvis uforutsigbar/urettferdig (jfr arbeidet med strategisk utviklingsanalyse og prosjekt næringsvennlig kommune). Samtidig opplever kommunen at mange planer/søknader inneholder mangler som både bidrar til å forsinke prosessene og som kan svekke mulighetene for positivt utfall. Kommunen opplever også i våre møter med næringslivet, at mye av misnøyen kan knyttes til reguleringsplanarbeid og forvaltningen av reguleringsplaner på et eller annet nivå.
Kompetanseheving knytta til reguleringsplanprosesser fremstår derfor som et mulig område for å prøve ut et opplegg for kompetanseheving mot næringslivet. Et tilleggsargument er at det nylig er innført flere endringer i plan- og bygningsloven, blant annet endringer som gir utbygger større rettigheter, som det vil være fornuftig å øke kompetansen rundt. Siden utbygger som regel benytter seg av konsulent i planarbeidet, bør tilbudet både rette seg mot utbygger og konsulent. Ei løsning kan være å gjennomføre ei tredelt samling der en del er skreddersydd for utbygger, en for utbygger sammen med konsulent, og en for konsulentene.
Aktivitet
Ansvarlig
Frist
Prioritere tema. Forslag reguleringsplan
Styringsgruppa
22. september
Etablere ressursgruppe
- fagansvarlig plan
- utbyggerrepresentant
- konsulentrepresentant
- prosjektleder
Prosjektleder
29. september
Utvikle forslag til opplegg
Fagansvarlig plan
31. november
Kvalitetssikre opplegg
Styringsgruppa
Uke 50
Gjennomføring
Prosjektleder
Jan-feb 2018
Evaluering
styringsgruppa
Uke 9 2018
-